Som hovedsponsor til bryter-helten Stig-André Berge var det en følelsesladd søndag i bryterarenaen da vi satt ringside med kryssede fingre. Vi jublet og håpet, jublet igjen og gråt en skvett, før vi til slutt jubelet så gledestårene spratt sammen med champagnen. Det å feire en så fortjent bronsemedalje med hovedpersonen selv, to dager til ende, var mer enn vi hadde våget håpe på. Når da Stig-André takker oss og donerer brytertrøya si til Vali, begynner vi å forstå rekkevidden av den innsats som ligger bak en slik OL-medalje. Vi er ydmyke og stolte.
For snart 6 år siden gjorde nemlig Valis eiere et valg om å støtte en nokså ukjent norsk bryter. I 2012 reiste de ansatte over til London for å heie Stig-André frem i hans andre OL. Det ble kun én kamp. Like etter var det klart - han satser 4 år til - og Vali gjør det samme og bestemmer at vi skal bli med til Rio i 2016.
Endelig er dagen her. 17 reiseklare Valiere krysser dammen med sommerfugler i magen. Ingen vet hva som venter. OL i Rio - bare å si det er nok til å slå pusten ut av de fleste.
Det vi får oppleve overgår alle forventninger og fantasier. Som dugg for solen er alle bekymringer om væpnet ran, zika-virus og OL-kaos forsvunnet, og erstattet med store smil, beundring og forelskelse. For ja, vi forelsket oss i Brasil. For et land, for en by, for et arrangement, for et folk! Tusen takk - YOU DID IT.
Vali-familien
Vi er opptatt av at alle skal føle seg godt ivaretatt og føle seg hjemme i Vali-familien. Foruten Vali-dagen, som arrangeres en gang i måneden, reiser også på to årlige turer – både med og uten partner. I 2016 går den store turen til Rio de Janeiro for å støtte og heie på en av Norges beste brytere, noe vi gleder oss stort til.
Bevisst samfunnsansvar
Ansatte i Vali er opptatt av å levere noe som betyr noe i samfunnet – det gjør vi gjennom vår eHelse satsing. Gjør vi vår jobb riktig bidrar vi til å bedre pasientsikkerhet, effektivisere pasientbehandling og gjøre det lettere å være helsearbeider i Norge.
Vi støtter også organisasjonen Karanba som hjelper barn og ungdom i Rio til å få et bedre liv. Vi gleder oss til å besøke Karanba i august, og oppfordrer også andre til å benytte OL-året til å gi sin støtte. Se http://www.karanba.com/
Takk til alle ansatte
Humankapital er og blir den viktigste kapitalen for at vi skal lykkes – og takket være alle våre ansatte stiller vi sterkt her. Det skal vi også fortsette med i fremtiden.
Vi er superstolte av miljøet vårt og alle de dyktige konsulentene. Tross 30 % vekst det siste året, har vi klart å holde på det unike som gjør Vali til et særdeles godt sted å jobbe.
#NorgesBesteArbeidsplasser #GPTW2017
Vi har fulgt han ringside både i London og i Rio. OL-bronsen i Brasil i sommer var en stor opplevelse og ingen valier kommer til å glemme denne varme augustdagen.
Team Berge skriver på sine sider: "Vali AS er med oss videre på veien mot Tokyo OL 2020! Vi i Team Berge er utrolig stolte av å ha Vali med som sponsor i 2017!"
Vi gleder oss til fortsettelsen og heier på Stig daglig når vi titter bort på bryterdrakta han donerte oss etter OL i Rio.
For tre uker siden hadde vi en hyggelig helg i vakre Piemonte. En stor takk til Inspiratour (http://inspiratour.no/) som tok oss med til et nydelig sted med et variert og morsomt program: Besøk på vingård, vinsmaking, skikkelig tøff mountainbike tur i fjellet, gåtur over flotte vinmarkeder, pastakurs, båttur, mini opera-workshop, gode middager og mer god drikke. Alt servert i sol og over 20 plussgrader, på flott slottshotell og i grønne omgivelser. Tror flere av oss gjerne kommer tilbake hit.
Det var under en storslått middag og feiring i Paris i går kveld at dette ble offentliggjort. Da vi ikke var tilstede i Paris, benytter vi heller anledningen til å feire oss selv litt ekstra på sommerfesten neste uke.
"Den viktigste årsaken til at vi er med i Great Place to Work er at vi gjennom den årlige undersøkelsen får klare og tydelige tilbakemeldinger på hva som må gjøres for å gjøre Vali til et enda bedre sted å jobbe. Selv om vi scorer høyt på undersøkelsen, vet vi at vi har mye ugjort og klare forbedringsområder som det må jobbes metodisk med i tiden som kommer.
Den nest viktigste årsaken til at vi er med i undersøkelsen, er at vi får målt hvordan vi ligger an i forhold til andre bedrifter det er naturlig å sammenligne seg med.
Med 3. plass i Norge og 16. plass i Europa i vår klasse blir jeg både stolt og glad. Vi har fortsatt mye å gå på og er glade for at det fortsatt er plasser over oss på rangeringen som vi kan erobre neste år", sier daglig leder Knut Albin Andersen.
“Vali har høye ambisjoner og en ekte tro på at det er medarbeiderne, hver enkelt og teamet sammen, som er avgjørende for deres suksess. At de jobber systematisk og godt med tiltak og oppfølging viser også årets plassering. Alle, også de beste arbeidsplassene, har noe å jobbe med. På enkelte områder har det vært en liten tilbakegang i år, men vi er sikker på at en felles innsats og fokus fra alle, vil bringe Vali tilbake helt i toppsjiktet."
Vi skal feire vår fine plassering med kake og bobler på kontoret til gangs:)
En av de er Oslo City FC – Real Progresjon. Her ser vi et lagbilde fra forrige helgs kamp. Stå på gutter - Vali heier på dere!
På programmet sto mountainbiking på elsykler - topp moderne sådanne. Vi la bak oss ca 1000 høydemetere og nøt den flotte utsikten. En guidet tur i nærområde på Segway sørget for at vi ble kjent i Kitzbühel, og juving sørget for at vi ble kjent med oss selv og egne grenser. Vi gleder oss til neste tur med denne flotte gjengen!
Tema var DIPS Arena forberedelse, gjennomføring psykisk helsevern, gjennomføring somatikk og videre planer. Diakonhjemmet skal være et utstillingsvindu for innføring av Arena, og det er mange som ønsker å følge etter. Dips-prisen 2019 gikk til prosjektet på Diakonhjemmet og vi er stolte av våre kolleger som har gjort en kjempejobb. Nå tar en annen Valier, Kjersti Austnes, over videre oppgraderinger i dette spennende prosjektet
Vali har likevel sørget for en del trøst i perioden ved hjemkjøring av påskeegg, Morgenleveringer, Kajsas tapaslunsj, bobler mm. til alle ansatte. Nå gleder vi oss til lysere tider og fysiske samlinger.
Vi ønsker alle ansatte, kunder og samarbeidspartnere en GOD PÅSKE!
Stay Safe!
Prosjektet startet opp februar 2020 og gjennom det siste året jobbet for å tilpasse Imatis til Diakonhjemmet sin pasientflyt. Prosjektleder Kjersti Austnes viser til at løsningen på tross av utfordringer som følge av Covid 19- situasjonen leverer prosjektet iht. plan. "Alle i prosjektet har måtte tenke nytt for å sikre god involvering av brukere. Vi lykkes på grunn av dyktige medarbeidere fra Diakonhjemmet sykehus og IMATIS", sier Austnes.
Prosjektteamet til Diakonhjemmet sykehus består av Holly Ankjell, Bill Strand og Mona Andresen som er forvaltere. Det tekniske teamet er ledet av Thom M Berre (Agiles) og en god testleder og opplæringsansvarlig James William Coward (Vali) som i stor utstrekning har måtte tenke kreativt for å få involvert og gjennomført opplæring av ansatte med minimal fysisk kontakt.
Løsningen IMATIS –bidrar til å digitalisere innsjekking og betalingsprosessen, og gir pasienten større frihet og mulighet til selv å være en ressurs i pasientforløpet gjennom bruk av selvbetjeningsløsninger. Løsningen informerer pasienten slik at han/hun kjenner seg ivaretatt gjennom hele sitt forløp på sykehuset og møter til rett tid og rett sted, også når de har flere timer og tiltak på samme dag. Løsningen avlaster poliklinikken for repeterende oppgaver ved ankomstregistrering og fakturering.
I Vali har vi en daglig leder som også er sykepleier. Kjersti bor på Kampen og gjør nå en ekstra innsats for bydelen sin, Gamle Oslo, på fritiden. Her har hun satt flere hundre vaksiner og er spesielt imponert over positiviteten og takknemligheten til alle som kommer for å få vaksine. "Det er i Gamle Oslo alle de hyggelig menneskene bor", sier hun med glimt i øyet. "Dette er en ekstrajobb som gir energi tilbake".
Her kan du følge vaksineringen i bydelene i Oslo: Smittetall og vaksinetall - Koronavirus - Oslo kommune
Her kan du registrere at du ønsker vaksine: Helseboka. Hvis du har satt deg på liste for å bli oppringt på kort varsel, husk å ikke ha telefonen på lydløs. I Gamle Oslo ringer de nesten hver kveld for å få inn noen i siste liten. Det fører til minimalt med svinn – og at ingen doser blir kastet👍
Lovisenberg Diakonale sykehus innførte DIPS Arena for hele sykehuset, nesten 2000 brukere, på under ett år. Dette har vært et klassisk innføringsprosjekt der oppstarten ble delt i tre. Det startet med en prøveoppskyting i november 2020 for et begrenset antall brukere i psykiatri. I februar 2021 utvidet man bruken av Arena til å inkludere all administrasjon, journalføring, behandlingsplan, prøvetaking mm fortsatt for psykiatri. I mai, rett etter tredje korona-bølge hadde lagt seg, startet somatikken ved sykehuset og med det ble sluttstrek satt for prosjektet.
Vali har med disse to suksesshistoriene av innføringsprosjekter virkelig satt seg på kartet når det gjelder å håndtere store, komplekse innføringer med mange aktører.
«Det har vært krevende, men morsomme prosjekter. Jeg har lært to private, ideelle sykehus godt å kjenne. Den største forskjellen til de regionale prosjektene er kanskje de korte beslutningslinjene og ledere som er tett på. Det er inspirerende å være med på å gjøre store endringer som har betydning for så mange brukere», sier vår prosjektleder Kjersti Sletteng.
Gjennom innføring av nytt sterilsystem tas GS1-standarden i bruk ved forsyning av kirurgiske instrumenter i OUS. Dette betyr at alle operasjonsstuer merkes med unike numre. Det samme gjør man med sterile instrumenter. Dermed har man til enhver tid oversikt over hvor operasjonsintrumentene befinner seg i logistikkprosessene, og tilrettelegger for å ha sporbarhet av kirurgiske instrumenter til pasient.
For pasienten betyr det tryggere gjennomføring av operasjoner. For sykehuset betyr det en forenklet forvaltning gjennom bedre kontroll over sterilt engangsmateriell og forbruksvarer.
Vali er veldig stolte av å ha fått muligheten til å bidra i dette viktige arbeidet for tryggere operasjoner i OUS.
Nye Oslo storbylegevakt vil være et døgnåpent tilbud til innbyggerne, hvor Oslo kommune står ansvarlig for allmennlegevakten, mens Oslo universitetssykehus (OUS) er ansvarlig for skadelegevakten. I tillegg etableres en rekke andre tilbud innen akutt psykiatri, sosialhjelp, overgrep, tannbehandling m.m., hvor pasientbehandlingen foregår i et tett samarbeid mellom OUS og Oslo kommune.
Den daglige driften av Oslo storbylegevakt forutsetter dermed høy grad av IKT-støtte for en effektiv samhandling mellom virksomhetene.
Vali har ansvaret for planlegging, koordinering og gjennomføring av IKT-leveranser knyttet til OUS sin drift i Oslo storbylegevakt. Dette innebærer koordinering av alle IKT-relaterte leveranser, inklusiv infrastruktur, IKT-utstyr, integrasjon med medisinskteknisk- og byggteknisk utstyr, samt tilrettelegging av administrative og kliniske fagsystemer med alle nødvendige integrasjoner for samhandlingen mellom virksomhetene.
Dette er et spennende og omfattende prosjekt, som vi er svært stolte av å få være med på!
I dette prosjektet ser man viktigheten av å ha lik konfigurasjon gjennomgående for alle foretakene. Dette vil blant annet forenkle forvaltningen av systemet. Et annet, viktig resultat er den døråpneren dette prosjektet har for ansatte på patologiavdelingene i regionen. Dette er en anledning til å bli kjent på tvers av foretak. Det er mye deling av erfaring, kunnskap, arbeidsprosesser osv, noe som er gull verdt i en travel hverdag. Det er flere foretak som allerede har tatt i bruk løsningen. Nå starter vi snart med de siste to foretakene; Vestre Viken og Sykehuset Innlandet. Dette prosjektet bereder også grunnen for et enda mer spennende prosjekt – nemlig innføring av digital patologi.
Som tidligere sykepleier, tenkte jeg at jeg kunne være til nytte selv om det var mer enn 20 år siden jeg sist jeg hadde praktisert. Nå – mer enn 2000 satte vaksiner senere, har jeg konkludert med at jeg har fått nyvunnet respekt for, og tro på menneskeheten (i hvert fall den gjengse nordmann).
Påfallende mange har sprøyteskrekk – men de kommer for å ta vaksine.
Tunge rusmisbrukere, bostedsløse og papirløse – kommer til oppsatt time (på minuttet) og får vaksinen sin.
En eldre dame oppdaget at en eldre mann i oppgangen ikke hadde fått tilbud om vaksine. Hun ordnet opp for sin nabo, men ikke bare det. Hun inviterte mannen til middag, fulgte ham til vaksinesenteret, hjalp ham med klær og rullator og de dro sammen hjem i drosje etterpå. Jeg kommenterte at dette var et nydelig ektepar, og fikk da vite at de «bare» var naboer.
En ung mann hadde med seg kone og barn på facetime fra Somalia. De lurte på om de kunne få se på at mannen og pappaen fikk vaksine. De var så glade og stolte på hans vegne.
Vi spør alltid om man står på blodfortynnende medisiner. Mange svarer nei, men … og så kommer en hel rekke med andre ting man tar. Medisiner for angst og depresjon er det mange som står på. De har nesten ikke vært utenfor døra på mange år, men de kommer for å ta vaksine. Dette er en dugnad som jeg må være med på, er det mange som sier.
To unge jenter med tydelig selvskadings-problematikk kom. I det jeg skulle ta i armen har jenta så store spasmer at jeg er redd for å stikke vaksinen i fingeren min i stedet for i armen hennes – men hun kom og hun gjennomførte!
En svært blek dame i 40-årene kom, hun var veldig redd for sprøyter. Vi snakket litt om det og hun forteller at hun har vært i to kriger og har minner fra barndommen der soldater kom med sprøyter for å ta ut organer på folk rundt henne. Tenk at hun kommer og gjennomfører vaksinering. Hun har lukkede øyne og ber mens jeg gjør meg ferdig. Tårene triller, men dette skal hun klare!
Hver vakt jeg hadde, fikk jeg minst 20 tilbakemeldinger fra folk som takket for jobben jeg gjorde eller skrøt av effektiviteten vår. Med full jobb ved siden av, så har det vært lange og slitsomme dager, men du verden – jeg har fått mer enn jeg har gitt. Jeg har fått troa på mennesket og vår evne til å forstå at det er viktig og riktig med vaksine og at hver enkelt av oss tar det ansvaret som er nødvendig. Jeg er ikke overrasket hvis vi får mye over 90% vaksinedekning i landet vårt. Folka i bydel gamle Oslo har i hvert fall gjort sitt til at pandemien skal gå mot en slutt.
Kjersti Sletteng
Daglig leder i Vali AS
For å få til dette må informasjon om deg og meg kunne deles, på en trygg og effektiv måte. Målet er at nødvendige helseopplysninger skal følge pasienter gjennom hele pasientforløpet.
Program digital samhandling
Direktoratet for e-helse har fått i oppdrag å lede utviklingen av samhandlingsløsningene som skal sette alle aktørene i helse- og omsorgstjenesten i stand til å dele informasjon på tvers.
Program digital samhandling ble etablert i starten av året. I tett samarbeid med helse- og omsorgssektoren videreutvikles løsninger for trygg og sikker informasjonsdeling, samtidig som det etableres en nasjonal tjeneste for laboratorie- og radiologisvar (NILAR). I tillegg gjennomføres det et forprosjekt for neste steg av digital samhandling for å vurdere hvilke nye tjenester som må utvikles for å nå målet om en helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjeneste.
Spennende digitaliseringsløft
I dette arbeidet bidrar Vali med prosessledelse og virksomhetsarkitektur.
Vi er stolte av å kunne være del av dette svært spennende digitaliseringsløftet som vil gi helsepersonell og innbyggere enklere tilgang til å lese og dele informasjon på en sikker og trygg måte.
Digitalisering
På folkemunne kan dette også kalles å sette strøm på papir. Det handler først og fremst om å gå fra noe analogt til noe digitalt. Det kan være at du kan gjøre oppgavene eller arbeidsprosessene dine på en datamaskin i stedet for å gjøre de manuelt. Et vanlig eksempel er når et skjema som tidligere ble fylt ut på penn med papir, blir gjort tilgjengelig på en datamaskin. Her har vi i Norge kommet ganske langt og de fleste virksomheter støtter dette i stor grad.
Digital automasjon
Automasjon skiller seg fra digitalisering ved at teknologi brukes for å gjøre flere oppgaver og arbeidsprosesser mer sammenhengende og strømlinjeformede med mindre grad av menneskelig inngripen. Fordelen er at de samme oppgavene et menneske tidligere gjorde, nå kan gjøres raskere og med mindre feilmargin.
Et eksempel kan være en automatisert godkjenningsprosess hvor en endelig godkjenning gis når alle parter har godkjent sin del i systemet og hvor man slipper å vente på at saksbehandler sjekker manuelt med alle parter.
Digital transformasjon
Ny teknologi åpner en helt ny verden og nye muligheter og det er ikke uten grunn at digital transformasjon er et av de mest brukte buzzword de siste årene. Digital transformasjon handler ikke bare om å gjøre ting raskere, men å gjøre det på helt nye måter. Eksisterende oppgaver og prosesser skrotes og virksomheten gjør en radikal retenkning på hvordan teknologi skal brukes og hvordan mennesker og prosesser endres for å oppnå organisasjonens mål. Digital transformasjon er mye mer enn bare IT.
Det er laget en standard for denne type utveksling av informasjon. Den heter ISO/IEE 1073.
For fagnerder som oss i Vali er dette spennende saker. Denne standarden er utviklet spesielt med tanke på medisinsk teknisk utstyr på sykehus. Med en slik standard kan man motta informasjon fra 3. partssystemer og bruke denne informasjonen på en strukturert måte.
I tillegg til å være en standard vi ønsker velkommen for smarte teknologi-dingser, gjør standarden det også mulig å ha en to-veis kommunikasjon med medisinsk teknisk utstyr. Og hva betyr egentlig det? Jo – tenk deg at du er pasient og ligger på operasjonsbordet. Hver person i rommet vil alltid utgjøre en potensiell smittefare for deg. Tenk hvis det var en måte å fjernstyre utstyr på slik at teknisk personell ikke trenger å komme inn på operasjonsstua for å justere noe, fikse noe, endre en innstilling etc underveis i en operasjon. Ved hjelp av denne standarden er dette faktisk mulig.
Ved å ta i bruk ISO/IEE 11073 muliggjør man fjernstyring og fjernkonfigurering i en helt annen grad enn man kan gjøre uten å ta i bruk denne standarden. Snakk om effektivisering. Teknisk personell kan sitte på kontoret sitt i stedet for å gå mellom operasjonsstuer. Feilsituasjoner på utstyr kan håndteres fra en sentralisert alarmsentral.
Vi i Vali følger med på det som skjer rundt ISO/IEE 11073. Det er et tema vi snakker om på våre Validager. Dette er spennende fagstoff for oss.
For Mona er det viktig å gjøre kompliserte prosesser forståelig, og å finne effektive løsninger som er brukervennlige.
Mona gleder seg til å komme i gang med nye utfordringer og spennende oppdrag i Vali. Allerede den 17. januar starter hun opp i Windows 10 - Fase 3 prosjektet som skal legge om 2000 klienter i Helse Sør-Øst (MTU – medisinsk teknisk utstyr).
Vi har allerede blitt litt kjent med Mona da hun deltok på Valis årlige julebordtur – som i november gikk til Dublin. Nå gleder vi oss til å bli enda bedre kjent med denne blide og dyktige unge damen.
Hun kan fortelle at man skal lage en nasjonal helse- og samhandlingsplan i stedet for en helse- og sykehusplan. Hun sier videre at man har behov for kompetanse som møter behovene og den teknologiske utviklingen.
Denne kompetansen har vi i Vali. Dette jobber vi med hver dag i våre prosjekter. Vi synes det er inspirerende og motiverende at også helseministeren setter søkelys på dette.
Her ligger fremtiden.
Se vår animasjonsfilm her:
Vali - helseteknologi - YouTube
Les helseministerens sykehustale her:
Sykehustalen 2022: Vi skal styrke vår felles helsetjeneste - regjeringen.no
Med stor interesse for teknologi tok det ikke lang tid før han begynte å jobbe med IT-prosjekter for Norsk Medisinaldepot. Denne interessen og erfaringen har naturlig ledet ham til arkitektrollen hvor han føler seg hjemme. Som arkitekt kan Levin bidra til å forstå utfordringer og behov, identifisere problemer, samt ikke minst foreslå og implementere løsninger. Dette er en rolle han trives svært godt i.
Levin har jobbet med IT-prosjekter for apotek, hvor han har deltatt i innføring av to fag- og point-of-sale-systemer, samt flere endringer av både kommersiell, sikkerhetsmessig og faglig art. Han har vært på prosjekt i Norsk Helsenett for innføring av ny portal for leger og pasienter, samt også utenfor helsesektoren hos Statens Vegvesen.
Levin har en sterk interesse for å forstå brukernes behov og problemer. En god blanding av fremtidsengasjement og pragmatikk gjør at han finner de riktige løsningene for kunden.
Vi har allerede blitt godt kjent med Levin under årets kickoff og gleder oss til å lære mye av han. Vi er sikre på at han vil bli en god bidragsyter til både det faglige og sosiale livet i Vali.
Dette konseptet kalles Digital Hjemmeoppfølging og vil legge til rette for at pasienter kan være hjemme samtidig som de får like god oppfølging som om de var på sykehuset.
For å kunne realisere en slik Digital Hjemmeoppfølging må det legges tilrette for teknologiske løsninger som understøtter behovene. Man må kunne tilby hjemmepasienter sensorer som overvåker helsetilstanden, samtidig som behandlere på sykehus må ha tilgang til disse dataene og bli varslet dersom verdiene er unormale. Det hele må skje i sanntid, være pålitelig og sikkert.
Dette krever:
- En gateway i hjemmet hos pasienten, som samler og sender data til sykehuset på en sikker måte
- En gateway på sykehuset som mottar dataene fra alle de tusenvis av hjemmepasientene
- En robust infrastruktur over hele landet som sikrer pålitelig datatrafikk, 24/7, uavhengig av hvor du er og hvor du bor
Vali er i MTU Integrasjonsprosjektet involvert i å oppnå dette målet gjennom å kartlegge alle sensorer og enheter som brukes hjemme hos pasienten og til å velge de riktige gateway’ene som skal anskaffes.
Se for deg en pasient som overvåkes på blodtrykk, blodsukker, vekt, oksygennivå i blod, samt har en smartklokke som gir info om aktivitet og puls. Vekt gir ett datapunkt om dagen, mens blodsukker gir en måling hvert minutt og de andre havner et sted på denne skalaen.
Hvert datapunkt er i seg selv ikke mye, men når vi har eksempelvis 500 000 hjemmepasienter med hver ca 5+ sensorer som sender data 24/7, blir dråpene raskt til et hav. Løser vi ikke dette på en god måte slik at behandlerne greier å trekke ut den relevante informasjonen de trenger for å gi pasienten helsebringende oppfølging, vil all denne teknologisk nyvinningen ikke gi noen nytte.
Heldigvis finnes det løsninger på dette. Med maskinlæring og AI kan vi sortere dataene slik at behandlerne får oversiktlig informasjon som lar dem gi god helsehjelp. Med Edge Computing kan vi ytterligere avlaste systemet ved å filtrere dataene før de sendes fra pasientens hjem.
Ambisjonene bak den nasjonale helseplanen kan oppnås, gitt at vi makter å løse problemene før de oppstår.
Følg Vali på LinkedIn og hold deg oppdatert rundt tema "digital hjemmeoppfølging".
Jonas kommer til Vali fra medisinsk teknologisk avdeling ved Oslo universitetssykehus som overingeniør og har opparbeidet seg bred erfaring med oppfølging av IKT leveranser, rådgivning i regionale prosjekter og ledelse av lokale prosjekter for helseforetaket. Han var også teknisk rådgiver for klinikk for laboratoriemedisin og bistod Sykehuspartner ved opprettelsen av storskala testkapasitet for Covid-19 i 2020 og 2021 som en del av den regionale pandemiresponsen.
Interessen for teknologi og ingeniørbakgrunn fra offentlig og privat helsesektor har gitt mersmak for prosjektledelse og tydeliggjort teknologiprosjekter som en arena hvor han kan bidra positivt med sin kompetanse samt få utfordret seg selv.
Jonas har et sterkt ønske om å bidra til å drive en samfunnsnyttig teknologiutvikling i helsevesenet gjennom styrking av samhandlingen mellom aktørene og miljøene involvert så vel som økt standardisering og integrasjon av tekniske løsninger.
Han går tidlig i gang med oppstart i Windows 10 - Fase 3 prosjektet allerede den 9. Mai, et prosjekt som tar sikte på å legge om operativsystem på 2000 klienter tilknyttet medisinsk teknisk utstyr (MTU) i region Helse Sør-Øst.
Vi er glade for å ha Jonas med på laget og gleder oss til å bli bedre kjent med han gjennom våren og spesielt under vår tur til Firenze/Toscana i mai.
Oslo storbylegevakt er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo universitetssykehus HF og Oslo kommune, og erstatter dagens legevakt i Storgata. Oslo kommune er byggherre, og Oslo universitetssykehus HF vil være leietager i 60% av arealene. Legevakten skal ha samme rolle i behandlingskjeden som dagens legevakt i Storgata, og blir Nord-Europas største legevakt. Kapasiteten økes og behandlingstilbudet utvides i forhold til dagens legevakt.
Oslo kommune viderefører dagens allmennlegevakt, overgrepsmottak og sosialt ambulant akutt-tjeneste, samt etablerer ny tannklinikk. Oslo universitetssykehus flytter inn med skadelegevakt, 7 operasjonsstuer til ortopedisk kirurgi med tilhørende postoperativ og sengepost, radiologisk diagnostikk, sterilsentral, håndterapi og akuttpsykiatri.
I nasjonal helse- og sykehusplan er det et mål at pasientene opplever sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Virksomhetene samhandler tett i dagens legevakt, men i nytt og større bygg. Med økt pasientomfang og et utvidet behandlingstilbud stiller dette nye krav til logistikk og elektronisk samhandling mellom virksomhetene og samhandlingen med innbyggerne i kommunen.
Vali bistår Oslo universitetssykehus HF med planlegging og etablering av infrastruktur, IKT-utstyr, tilrettelegging av kliniske og administrative IKT-løsninger, integrasjon av byggetekniske anlegg og medisinskteknisk utstyr, samt elektronisk samhandling mellom Oslo universitetssykehus HF og Oslo kommune og med innbyggerne i kommunen.
Vi er stolte av at flere fra Vali bidrar til at Oslo får ny storbylegevakt i 2023.
Kjersti Austnes
Kjersti startet som prosjektleder i Vali i 2018. Hun kom fra Utlendingsforvaltningen og tidligere EVRY. Vali har i en lengre periode jobbet med digitaliseringen i Diakonhjemmet hvor Kjersti har vært en nøkkelperson for gjennomføringen av flere av de største endringsreisene. Hun har hatt ansvar for DIPS Arena, innføring av Imatis, ledet arbeidet med å utrede hvordan elektronisk kurve kan innføres, og utvikling av digitale innbyggertjenester for at pasienter skal få bedre innsikt i eget behandlingsforløp.
Felles for alle prosjektene er Diakonhjemmets pådriv for bedre helsehjelp, som innebærer at helsepersonell, innbyggere og pasienter får tilgang til bedre verktøy. Kjersti har lang erfaring og fartstid i organisasjonen som gir henne forståelse for utfordringene. Dette har hun oppnådd ved å være synlig og til stede der brukerne jobber, og diskutert de behovene som er viktigst å løse. Sammen med kunnskap om alle de ulike løsningen og systemene, har Kjersti opparbeidet en unik innsikt som grunnlag for anbefalinger og råd for å lykkes med digitaliseringsarbeidet. Kjersti poengterer viktigheten av leverandører som bidrar til de gode brukerreisene.
Med Kjersti på laget får du en prosjektleder som har et helhetlig perspektiv hvor løsninger, brukere, arbeidsprosesser og informasjon må ses i sammenheng. Integrasjon og samhandling er viktige forutsetninger for de gode løsningene, og dette må bedres både internt i sykehusene og mellom sykehus. Kjersti mener at fremtiden vil bestå av økosystemer med flere mindre leverandører som kan tilby spesialiserte og mer brukerorienterte tjenester.
Holly Ankjell, Rådgiver klinisk IKT ved Diakonhjemmet, sier dette om Kjersti:
“Kjersti har stor kapasitet og er en strukturert og dyktig prosjektleder med en utrolig hukommelse for detaljer! Kjersti gir gode råd og veiledning. Hun jobber for at hennes kolleger presterer. Jeg har lært mye av å jobbe sammen med Kjersti.”
James William Coward
James er en prosjekt- og prosessleder med lang erfaring med forretning, fag og teknologi. Han har ledet flere store samhandlingsprosjekt innenfor offentlig og privat sektor.
Da han startet i Vali før jul i 2020 gikk han rett inn i rollen som testleder i Diakonhjemmet med ansvar for test av Imatis-løsningen. Målsettingen med prosjektet var anskaffelse av en selvinnsjekk og betalingsløsning der pasient og pårørende i sitt møte med sykehuset kjenner seg velkommen og ivaretatt..
Holly Ankjell, Rådgiver klinisk IKT ved Diakonhjemmet, sier dette om James:
"James var min julegave i 2020. Han kom inn på kort varsel, midt i vårt innføringsprosjekt. Han tok jobben som testleder på strak arm. Fantastisk godt å jobbe sammen med James, faglig dyktig, ekstremt god formidler, flink til å håndtere utfordrende samtaler – med et lurt smil. Setter seg veldig godt inn i oppgaver, lærer og får til ting. Ordentlig og ryddig”
Nå jobber James som prosjektleder for å utrede og implementere 2. generasjons talegjenkjenning ved Diakonhjemmet. Det brukes i dag mye tid på å lytte til notater, skrive dem ut, samt tyde ord som kanskje er utydelige. Nå skal AI benyttes for diktering og automatisk registrering av journaldokumentasjon, hvor teknologien også lærer og forbedrer prosessen. James er ansvarlig for utredning av teknisk løsning og risikovurderingen knyttet til skytjeneste.
James motiveres av å jobbe i velfungerende team og tar gjerne rollen som pådriver, samt tilrettelegger for at teamet skal kunne yte best mulig. Han har en unik evne til å se prosess- og systemforbedringer med riktig bruk av teknologi. Hans kjappe replikker og lure smil får kolleger og prosjektkolleger til å trives i hans selskap.
Peder Lunde og Yngve Flater-Sandberg
To av våre dyktige arkitekter har for Helse Sør-Øst oppdrag å etablere en plattform for automatisk datafangst, sporing og lokalisering basert på GS1. Denne teknologien vil bidra til at viktig informasjon som eksempelvis medisinsk utstyr, medisinvogner, innhold i rørpost, blodprøver og biopsier blir raskere og enklere tilgjengelig for helsemedarbeiderne.
Ny løsninger som innføres må være tilpasset behovene i sykehuset. For å ivareta dette har Peder gjennomført konseptutredninger som inkluderer analyse av brukerhistorier, utarbeidelse av funksjonell arkitektur og veiledere for implementering og innføring.
Yngve har med sin spisskompetanse på integrasjon og samhandling bidratt til kravspesifisering for at systemene skal kunne snakke sammen på en standardisert måte.
Sammen har dette arbeidet lagt grunnlaget for anskaffelsen av plattformteknologien som skal benyttes av sykehusene i Helse Sør-Øst.
Peder er i full gang med å planlegge hvordan teknologien og GS1 -standarden skal tas i bruk i Oslo universitetssykehus. Han har utarbeidet målbilder og målarkitektur innenfor prioriterte områder som sporing av medisinsk teknisk utstyr, blodprøver og biopsier. Prosjektet starter nå pilotering av teknologien hvor automatisk sporing ved bruk av RFID og sensorteknologi benyttes for å oppnå målsetningen.
Yngve og Peder er overbevist om at standardisering på GS1 og den pågående innføringen av ny teknologi vil bidra til at helsepersonell får bedre tid til pasientene, og at automatisering vil bidra til økt tillit til informasjonen og gi bedre pasientsikkerhet.
Les mer om prosjektene her
Ida har spesialisert seg innen e-helse, men hun har også vært innom prosjekter i samferdsel og offentlig pensjon. Det er allikevel helse og e-helse som ligger hjertet hennes nærmest.
Det er kombinasjonen av deilig utfordrende kompleksitet blandet med en dyp følelse av å gi et viktig bidrag til samfunnet hun drives av. «Man blir aldri utlært innen dette feltet, det er alltid noen nye utfordringer som krever at man utvider forståelsen for behovene i sektoren», sier Ida engasjert. «Det er utrolig tilfredsstillende å oppdage et nytt område innen e-helse, en ny problemstilling, som kan knyttes sammen med resten av landskapet og skape et økende komplekst, delvis vakkert og delvis frustrerende helhetsbilde.»
Aktørbildet er så stort og mangfoldig innen helsetjenesten, og behovet for effektiv og riktig kommunikasjon og informasjonsdeling er stort. Ida syns nettopp dette er et av de mest spennende og tiltrekkende sidene ved denne sektoren. Teknologi kan være et verktøy som bidrar til at ressursene i sektoren kan brukes enda mer effektivt, men det å utvikle og ta i bruk teknologi er en kunst i seg selv. «Det kan gå galt, og hvis ikke brukeren har stått i sentrum kan man komme i skade for å innføre tungvinte prosesser og IT-systemer som gjør arbeidshverdagen tyngre. Jeg er veldig opptatt av at vi må forstå behovet til brukerne og at brukerperspektivet skal være driver for utvikling av e-helse-verktøy», fortsetter Ida.
Hun har erfaring fra konsulentbransjen og fra leverandørsiden innen helse IT, og er utdannet blant annet innen helseledelse og helseøkonomi. Vi ble godt kjent med Ida under Italias varme sol, og nå ser både hun og vi frem til hennes bidrag til at Valis’ kunder oppnår sine viktige målsettinger.
Da Magnus startet i Vali den 1. juni i 2012 hadde han allerede lang erfaring med IT prosjekter, men ingen erfaring fra helsebransjen. I sitt første møte med helse fikk Magnus god støtte av kollega Kjell Rune Haugland. Med Kjell Rune sin evne og villighet til å dele sin kompetanse og oversikt innenfor helsebransjen, fikk Magnus fort innpass.
"Det at vi i Vali deler kunnskap og erfaring, støtter hverandre i og utenfor prosjekter – fokuset på kontinuerlig kompetanseutvikling - ja rett og rett og slett at vi gjør hverandre gode – er en stor medvirkende årsak til at jeg trives i Vali" forteller Magnus.
Før Vali jobbet Magnus med GPS-sporing av stjålne kjøretøy og leverte sikkerhetstjenester for transportindustrien og personbilmarkedet. Her var det høye krav til sikkerhet og tilgjengelighet. Denne erfaringen har vært verdifull i hans mange prosjekt innen helse, der sikring av infrastruktur, informasjonssikkerhet og personvern er svært viktig. Han har hatt ulike prosjektroller, fra rådgiving og prosjektledelse til mer tekniske oppgaver som rådgiver innenfor design av sikkerhetsmodeller.
Et av Magnus sine spesialområder er grensesnittet mellom IT og medisinsk-teknisk utstyr (MTU). I moderne sykehus må disse områdene være tett integrert, og allerede i 2014 startet Magnus på vegne av Oslo universitetssykehus (OUS) et arbeid for å etablere en generisk kravspesifikasjon for IKT og informasjonssikkerhet ved MTU-anskaffelser. Magnus tok i den sammenhengen initiativ for å etablere et tverrfaglig fagråd med ansvar for å følge opp at anskaffelser av både IKT og MTU ivaretar kravene for sikkerhet og god samhandling. Denne modellen er senere tatt inn regionalt i hele Helse Sør-Øst, og det er videre sett til modellene nasjonalt.
"Det er lov å være ekstra stolt når en kollegas målrettede arbeid bidrar til bedre løsninger på det nasjonale plan", sier Kjersti Sletteng, daglig leder i Vali.
Da pandemien traff oss i 2020 ble Magnus, som en del av IKT-beredskapsstaben i OUS, ansvarlig for å opprettholde sikker og stabil drift. I tillegg hadde han ansvar for å legge til rette for at ansatte i karantene og på hjemmekontor hadde nødvendige verktøy og tilganger. Oppgaven omfattet også en stor oppskalering av analysekapasitet for prøvetaking av covid-smittede. Det ble raskt etablert to nye laboratorier og et felles prøvemottak for å håndtere 25.000 prøver daglig.
«Det å kunne bidra til å håndtere virksomhetsendringer innenfor en kort og kritisk periode, gir mer motivasjon for å jobbe med prosjekter som har så stor samfunnsnytte», sier Magnus.
I dag er han prosjektleder for IKT i OUS sin del av byggeprosjektet Oslo storbylegevakt på Aker, hvor dagens kommunale allmenlegevakt og OUS skadelegevakt flytter fra Oslo sentrum til nytt bygg. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom OUS og Oslo kommune. OUS etablerer skadelegevakt, ortopedisk poliklinikk, 7 operasjonsstuer med postoperativ enhet og sengepost, samt ny sterilsentral. Storbylegevakten skal bestå av fremtidsrettede løsninger innenfor kliniske tjenester, logistikk og vareflyt, infrastruktur/plattform og byggnær IKT. Nord-europas mest moderne legevakt, med 26.000 m2 bygg, skal være innflyttingsklart i 2023.
Heidi Thorstensen (Informasjonssikkerhetsleder/CISO) i OUS sier dette om Magnus:
«Magnus er en faglig senior som ser IKT, MTU og informasjonssikkerhet i en sammenheng og har en samlende kraft for at alle skal trekke i samme retning. Han er målrettet, tålmodig, alltid til å stole på og hyggelig å jobbe sammen med. Eneste problemet med Magnus, er at han ikke er ansatt i OUS 😊»
Magnus har tatt stafettpinnen videre fra Kjell Rune, og har med sine 10 år i helsebransjen en viktig rolle i å dele sin erfaring og kompetanse med både kollegaer i Vali, og med kundens ansatte. Informasjonsdeling og samarbeid er en viktig del av Valis kultur, som vi mener bidrar til de beste resultatene.
Magnus sitter i dag i både ledergruppen og i styret i Vali. Han bidrar alltid med konstruktive spørsmål og forslag. Han er en person med høy integritet som vi alltid kan stole på. I tillegg er han en morsom kar med glimt i øyet. Det er alltid hyggelig å være sammen med Magnus, være seg i prosjekt eller i sosiale lag. Vi gleder oss til de neste 10.
Hege Lid-Strand har vært ansatt i Vali i 8 år. Hun er flink til å tenke helhetlig, er fremoverlent og proaktiv, men samtidig er hun opptatt av gode prosesser, struktur og riktig dokumentasjon. Hun ser på IT-løsninger som en del av verdikjeden som understøtter virksomhetenes mål og behov.
«Det jeg liker med å være konsulent er at jeg kan utfordre meg selv i nye prosjekt, løse nye oppgaver og utvikle meg faglig, UTEN at jeg må skifte arbeidsgiver. I Vali har alle en karriereutviklingsplan – slik at konsulentene kan utvikle seg i den retningen de brenner for. I tillegg har Vali tilgang til spennende og innovative prosjekter og har et godt arbeidsmiljø både faglig og sosialt. Vi gjør hverandre gode.»
Da Hege startet i Vali i 2014 var hun med på prosjektet for å ferdigstille det nye sykehuset i Østfold, med teknologileveranser som var banebrytende. Her var hun release manager og hadde ansvar for å følge opp leveranser fra mottak til disse ble satt i produksjon. Etter dette har hun hatt ulike roller som teknisk prosjektleder, før hun bevisst valgte prosjekter som kunne utfordre hennes arkitektegenskaper. Dette har ført til ulike arkitekturroller i Helse Sør-Øst regionale helseforetak (RHF) og Direktoratet for e-helse. I Helse Sør-Øst jobbet Hege med regional arkitekturstyring som grunnlag for virksomhetsarkitekturen i regionen. Hun bidro også med koordinering av helhetlig porteføljestyring, identifikasjon, sporing og lokalisering basert på GS1 og ledet utredning av verktøystøtte for nye metoder. I Direktoratet for e-helse jobbet hun i program digital samhandling innen områdene: pasientens legemiddelliste (PLL), dokumentdeling, kritisk informasjon og nasjonale leveranser for digital hjemmeoppfølging. I disse prosjektene har hun jobbet for økt samhandlingsevne og sikker informasjonsdeling mellom spesialisthelsetjenesten (sykehus), kommuner, fastleger, private helseaktører og andre offentlige organisasjoner.
Hege omtaler seg selv som en samhandlingsarkitekt, hvor fokuset er å ikke bygge siloer, men å se samhandlingen på tvers. «Man kan se på meg som en arkitekt-tolk, som kan forklare arkitektur med enklere ord og som kan oversette arkitekturspråket for omverden», forteller Hege.
«Du klarer å forklare oss ikke-tekniske hvordan arkitektur fungerer på en enkel og forståelig måte. Dette har vært avgjørende for å få leveransene i havn» (Kristian Berg Roksvaag, samfunnsøkonom i Program digital samhandling)
I Vali har Hege ansvar for kompetanseutvikling innen arkitektur. Her er rammeverket for digital samhandling et område det er viktig å ha god kunnskap om. Teknologikompetanse er ikke tilstrekkelig alene. Det kreves også god forståelse for organisatoriske forretningsprosesser, juridiske lover og regler, samt standardene som gjør at data leses og tolkes likelydende mellom partene.
Et godt fagmiljø trenger også nye impulser. Deltagelse på ulike konferanser i inn- og utland bidrar til dette. Det gjør også sosiale og sportslige sammenkomster. Hege gleder seg til neste gang hun kan utfordre gjengen på de smale stiene i Østmarka, fra sykkelsetet.
Les mer om:
Vårt arbeid i program digital samhandling
HSØ Regional arkitekturstyring
GS1
Rammeverk for digital samhandling
Denne enorme kunnskapsdatabasen har han fått gjennom en allsidig bakgrunn. Kjell Rune har befalsutdannelse, 15 måneder som befal og fenrik, og senere kompanisjef i heimevernet. Han var involvert i Norsk folkehjelp i 15 år, med reiser til blant annet Beirut som instruktør for laboratorier og ambulanse. Han var også engasjert med ambulansevakter, og frekventerte ambulansebåten i sommerhalvåret. Kjell Rune var aktiv innen skiskyting fra den tiden det var ordentlige våpen involvert. Nå bruker han mer tid på fotografering, sykling og padling, men aktivitet er fortsatt en nødvendighet.
Viktigheten av liv og helse var en medvirkende årsak til at Kjell Rune fikk interesse for e-helse, og allerede i 1986 innførte han sitt første elektroniske pasientsystem. Han var mer opptatt av arbeidsflyt, opplæring og prosesser enn av IT, men så raskt mulighetene IT gir hvis løsningene blir riktig tilrettelagt for helsepersonell. Han understreker viktigheten av å jobbe pasientrettet, og gjøre en forskjell. Erfaringen fra InfoMedica/TietoEnator, Rikshospitalet og Helsedirektoratet og ikke minst hans 10 år som bioingeniør på Lovisenberg, har gitt Kjell Rune dyp innsikt i løsningene i helsesektoren, organiseringen på tvers av omsorgsnivåene, arbeidsprosessene og rutinene. Han forstår utfordringene og har et brennende engasjement for at vi skal se helheten som skaper de sammenhengene tjenestene pasienter og innbyggere trenger.
"Mine 10 år som bioingeniør på Lovisenberg Diakonale sykehus har gitt meg min tyngste helsefaglige bakgrunn - og som jeg fortsattt har nytte av daglig."
Kjell Rune startet i Vali i august 2012, med oppmøte på Gardermoen og fly til OL i London. Etter fire sportslige og sosiale dager, forstod vi raskt hvilken enorm ressurs vi har fått som kollega, både faglig og menneskelig. Gjennom 10 år i Vali har Kjell Rune bidratt til å gjennomføre store prosjekter i Oslo Universitetssykehus og i Sykehuspartner. IT-løsningene er virkemiddelet, men hans forståelse for helsesektoren, sykehus og arbeidsprosesser gjør at han forstår helsepersonell og de faktiske behovene som må løses. Dette er nøkkelen til at prosjektene han har hatt ansvar for, også utgjør en forskjell.
"Det skal bli bedre for de som jobber med pasientbehandlingen, der ute."
Internt i Vali har Kjell Rune ansvar for opplæring av alle nyansatte. Alle får en introduksjon til helsesektoren, og det av en som har jobbet på tvers av omsorgsnivåene og forstår helheten. Det gir alle i Vali en felles forståelse for sammenhengene, utfordringene, og hvordan vi sammen kan bidra til et enda bedre helsevesen når IT blir brukt riktig, for pasienter og helsepersonell.
Kjell Rune runder 65 år. Hans betraktning er at erfaringer er fint, men at det å lykkes handler om kontinuerlig utvikling.
"Det hjelper ikke å ha rundet helsesektoren hvis du ikke er sulten på ny læring. En skal gi 110% og det skal være meningsfylt", avslutter Kjell Rune.
På et tidspunkt ser han frem til å nyte Whisky-fatet Vali har stående på Ytre Hebridene,
men det er ikke ennå.
Vali presentere hvordan vi i Norge satser på digitale løsninger og verktøy som en integrert del av nye sykehus, og hvordan Vali bistår som rådgivere under byggeprosessen for at teknologi skal benyttes optimalt.
I Nord-Makedonias hovedstad, Skopje, er et nytt stort sykehus under planlegging. Vi diskuterte om erfaringene fra Norge og Vali kan gi synergier.
Ambassadøren skriver følgende på sin Facebook-side etter vårt møte:
"Today I meet a company whose successes in the digitalization of the health system and hospitals are increasing day by day, I had the honor of meeting representatives from the Norwegian company Vali AS.
During this meeting Heidi Engh, marketing and sales manager, and Mensur Sakiri, senior project manager, presented the projects with which they become famous in Norway, projects focused on standardization and interoperability, innovation and technology in the construction of new hospitals in the region.
Fascinated by their results, we ended this meeting with the desire and initiative to deepen the cooperation, and one day bring this company to North Macedonia."
https://www.facebook.com/driton.kuchi
Vi ser frem til flere samtaler med ambassadør Kuqi, om hvordan norsk kunnskap og teknologi kan bidra til digitalisering av helsesektoren i Nord-Makedonia.
Hun kan fortelle at hun jobbet målrettet for å bli en del av Vali-familien. Og da hennes masteroppgave om persontilpasset medisin var levert, nådde hun målet om å jobbe med spennende helseprosjekt i Vali. I dag jobber hun med byggeprosjektene til Oslo universitetssykehus HF og med å innføre mobil plattform ved sykehuset.
Innføring av en mobil plattform i Norges største sykehus er komplekst. Det å planlegge logistikken for et stort antall brukere som kommer på vakt, infrastrukturen som må plass og etablering av prosesser og rutiner, er noe helt annet det vi kjenner fra våre egne hjem. Sykehuspartner er helseforetakenes leverandør, og et godt samarbeid er helt nødvendig. Cecilie setter stor pris på å jobbe med alle de dyktige teknologene i Sykehuspartner, og sammen med helsepersonellet finner de løsningene som gir den beste brukeropplevelsen.
«Det handler om å legge til rette for en fleksibel arbeidshverdag i en organisasjon som skal gjennom store endringer med nye bygg i årene fremover. Det å ta i bruk mobil som verktøy, istedenfor stasjonære PC’er, griper rett inn i kjernevirksomheten og vil medføre en stor endring for ansatte og pasienter. En endring til det bedre, som gjør at informasjon er lett tilgjengelig når en flytter seg mellom pasienter. For å lykkes er det viktig at kartleggingen, leveransen og innføringen er nøye gjennomarbeidet og at de riktige prioriteringer er gjort. Vi må levere smidig og stegvis hvor de viktigste brukerbehovene er høyest prioritet», sier Cecilie.
I tillegg til hennes reise gjennom ulike deler av helsesektoren, har hun alltid et ben foran for å planlegge neste reise. Hun elsker å reise. Det å møte nye mennesker, oppleve nye kulturer, se nye steder og ta dagene som de kommer, er og har vært hennes store lidenskap. Selv om barn og familie opptar mye av tiden hennes i dag, er det alltid plass til en ny reise, og ikke minst drømmen om å krysse av neste eksotiske sted på bucket-listen. Hun kan fortelle at hennes kuleste reise var til Andesfjellene i Sør-Amerika. Dette var også reisen som satte «forbedring av helsesektoren» på hennes personlige navigasjonskart. Nemlig da høydesyke og uvelhet oppsto på vei opp til 5000 meter og hun måtte tilbringe tid på et lokalt sykehus. Til tross for at hun ble raskt tatt imot, med god service fra hyggelige mennesker, oppdaget hun køen hun hadde fått lov å spasere forbi. Mennesker uten forsikring som i langt større grad enn henne hadde behov for akutt hjelp. Slik skal det ikke være, tenkte hun og returnerte til Oslo og videre studier i Helseledelse og helseøkonomi. Siden har hun vært meget bevisst sine valg av arbeidsgivere og prosjekt. Hun vil være med der innsatsen gir en forbedring og mening for alle som trenger helsehjelp, uavhengig av hvor ressurssterke de er.
I 2022 har Cecilie hatt hjemmekontor i både Berlin og Paris, og sist i Hamburg i forbindelse med Valis tradisjonelle julebordtur.
«Nå planlegger jeg neste reise», sier Cecilie «Denne gangen blir det Petra og fridykking i Jordan. Du skal gjøre det du blir lykkelig av. Da smiler man, og verden smiler tilbake».
Tiden har gått ekstremt fort. Jeg føler det var i går at vi jobbet med forretningsstrategi, mål, visjon og ikke minst det vanskeligste; navnet, smiler Jarle. Mange har spurt om opphavet til navnet Vali. Svaret er at det kommer fra norrøn mytologi. Vali er sønn av Odin og Rind. En veiviser som kjempet i fronten. Det passet godt til målsetning om at Vali skulle bli det beste selskapet på integrasjon og samhandling. Vi skulle vise vei. Akkurat dette har vært den røde tråden i selskapets historie. Vi har gjennom 15 år hatt en målrettet strategi om å være best på digital samhandling og standardisering for at data best mulig skal understøtte arbeidsprosessene. Vi har også et brennende engasjement for helse, og det å kunne benytte bredden av kompetansen vår til å skape en enklere hverdag for helsepersonell og personer som jobber i helsesektoren, gjør at jobben får en dypere mening. Det har vært en fantastisk reise hvor vi har vært så heldige å få være med på de største og viktigste digitaliseringsprosjektene gjennom disse 15 årene.
Hva ser du på som Valis største bragd?
Vali er et kompetansehus, og det takket være alle de dyktige menneskene som jobber i selskapet. Det har vært et privilegie å få lov til være med å ansette og jobbe sammen med så mange flinke fagfolk med tverrfaglig kompetanse. Sammensetningen av IT-ingeniører og personer med helseutdannelse, gjør at vi sammen har alle forutsetninger for å forstå de faktiske brukerbehovene og hvilken teknologi, metoder og prosesser som gir det beste resultatet. Det at vi har bygget opp en kultur hvor samarbeid, kompetansedeling og det å gjøre hverandre gode er det aller viktigste, vil jeg si er vår største bragd.
Jeg tror dette har skapt et miljø hvor folk trives og hvor alle jobber for å få frem de beste løsningene. Et miljø der vi har fokus på å gjøre en forskjell.
Hvordan ser du for deg de neste 15 årene?
Det viktigste vi som selskap kan gjøre er å legge til rette for at alle får anledning til å videreutvikle sin egen kompetanse. Det er denne kompetansen som gjør at vi kan utvikle selskapet og forbli like attraktive i markedet som i dag. Den teknologiske utviklingen går så raskt at det er vanskelig å henge med. Vi må fortsette å prioritere og holde fokuset på de områdene vi skal være best på - e-helse og digital samhandling. Vi står foran mange utfordringer i helsesektoren som vi vil være med å løse. Vi skal videreutvikle Vali for å fortsatt være en veiviser som er i front - det er noe vi alle brenner for.
«For å komme noen vei, må vi mestre å navigere i det komplekse landskapet av mennesker i kompliserte organisasjoner, med et vell av teknologi og nesten overflod av informasjon», sier Kristoffer. «Derfor er det viktig å huske på hva en klok mann en gang sa; vi må gjøre alt så enkelt som mulig, men ikke enklere». Kristoffer skyter raskt inn: «Hvis vi tror et komplekst problem er enkelt og løser det som om det er enkelt, vil jeg mene at dette innebærer en stor risiko».
Kristoffer kommer fra en jobb i Sykehuspartner der han hadde rollen som virksomhetsarkitekt. Derfra har han erfaring fra prosjekter nært tilknyttet klinikken i sykehusene, som lukket legemiddelsløyfe, gjennomgående kurve og kritisk informasjon. Kristoffer er videre opptatt av at virksomheter evner å utvikle og opprettholde en god arkitekturpraksis. I tidligere arbeid har han blant annet jobbet med utvikling av begrepskataloger, metamodeller og policyer for videreutvikling av arkitekturpraksisen.
Et prosjekt han nevner som spesielt spennende, er det siste han jobbet med før han kom til Vali. «Vi jobbet med å få på plass et nytt leveransesystem for langt raskere og billigere digital tjenesteutvikling. Jeg håper Sykehuspartner lykkes med dette, da det kan få stor positiv innvirkning for verdiskapingspotensialet til tjenesteutviklingen i HF-ene».
Kristoffer har også jobbet en periode som forsker ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo, der han forsket på kompleks informasjonsflyt og standardisering i store organisasjoner, og underviste blant annet om digitale økosystemer samt IT og ledelse.
«Her i Vali, gleder meg nå virkelig til å komme i gang med spennende prosjekter. E-helse er et komplekst område som stadig utvikler seg, samtidig som det er et felt med større og større betydning for menneskers liv. Jeg håper å kunne bidra best mulig med min kunnskap og erfaring for å hjelpe våre kunder med å skape løsninger som fungerer for dem», sier Kristoffer avslutningsvis.
Mensur kom til Norge fra Nord-Makedonia for over 20 år siden da en ferieflørt med en norsk jente viste seg å være noe langt mer. Paret er i dag gift og har to barn. Han har fortsatt dype røtter til hjemlandet og er i dag en ekstern rådgiver for helsedepartementet i Nord-Makedonia.
«Jeg ble tiltrukket av Vali sin erfaring og suksess innen teknologi og helse. Jeg fikk muligheten til å jobbe med komplekse og utfordrende prosjekter og samtidig delta i selskapets vekst. Vali har et godt rykte for å levere høy kvalitet og innovative løsninger. Fra dag én har jeg fått benytte min utdanning, erfaring og kompetanse i ulike meningsfulle og spennende roller. Jeg har vært villig til å ta på meg utfordringer og øve meg i nye ferdigheter, noe som har hjulpet meg med å utvikle min spisskompetanse».
Mensur er i dag innleid rådgiver i sykehusbyggeprosjekter i Helse Sør-Øst med et spesielt fokus på medisinsk teknisk utstyr, integrasjon og standardisering. Hans rolle inkluderer tett samarbeid med prosjektledere som anskaffer medisinsk teknisk utstyr og bistår regionen med anskaffelse av integrasjonskapabiliteter for både eksisterende og nye sykehus.
«Som innleid konsulent har jeg muligheten til å ta på meg mer ansvar og ha større ansvarsområder. Dette gir meg en følelse av mestring og realisering, samt muligheten til å påvirke og bidra til forbedring av helsetjenester på nasjonalt nivå, noe som gir en følelse av mening og formål i jobben».
Som ekspert innen samhandling og integrasjon, har Mensur ansvar for å sikre at ulike sykehussystemer, som elektroniske pasientjournaler, bildediagnostikk, og laboratoriesystemer, samarbeider på en best mulig måte. Standardisering er også en viktig del av hans rolle, noe som har bidratt til å forbedre kvaliteten på tjenestene som tilbys og øke pasientsikkerheten.
«Det har vært en givende reise og jeg er stolt av å være en del av et så dedikert og hardtarbeidende team, og jeg ser frem til å fortsette å arbeide i Vali i mange år fremover», avslutter Mensur.
I dag er Mensur partner i Vali og sitter i ledergruppen. Vi setter stor pris på Mensur og hans arbeidsinnsats, hans bidrag til forretning og prosjekt, hans imponerende evne til relasjonsbygging og hans gode humør. Presim dhjetë vitet e ardhëshme!
Sondre har spesialisert seg innen medisinsk teknologi, både gjennom utdanningen sin og tidligere arbeidserfaring. "Det er spennende å være med på den store teknologi- og digitaliseringsrevolusjonen som skjer i helsetjenesten. Det er jo dette som er fremtiden!" sier Sondre.
Som ingeniør med erfaring fra velferdsteknologi og sykehusbygg, er han opptatt av gode løsninger og samhandlinger som gjør helsetjenesten enda bedre. «Dette er en bransje i rask teknologisk vekst, og det er viktig å ha kontroll på teknologien og sørge for at systemer snakker og jobber godt sammen. Når vi lykkes med dette, vil det skape er en enklere arbeidshverdag for både helsepersonell og pasienter."
Lilia kommer fra forsikringsbransjen, hvor hun har bygget seg erfaring som IT-arkitekt fra både store moderniseringsprosjekt, og smidig utvikling i mindre team. "Jeg er en teknologioptimist og tror helhjertet på at vi kan løse mange av dagens utfordringer i helsesektoren med riktig bruk av teknologi."
Med en bred erfaring innenfor IT, hvor fokus de siste årene har vært på integrasjoner og helhetlig løsningsdesign, gleder hun seg til å ta fatt på kompleksiteten i helsesektoren. "Helseteknologi er en spennende sektor som har et enormt spenn. Vi har it-system som er involvert i alt fra organisering og arbeidsprosesser, helt ned til utstyr som behandler mennesker på cellenivå. Noe av det viktigste vi gjør er å sørge for at disse systemene snakker godt med hverandre og brukerne."
Vi ønsker Lilia og Sondre varmt velkommen til Vali, og ser frem til deres bidrag inn i de spennende prosjektene som driver e-helse i Norge frem til ønskede resultater.
Det er et viktig mål for sykehusene å ta tiden tilbake til pasientrettet arbeid. Medisinsk teknisk utstyr og annet materiell er gode hjelpemidler, men kan også være en tidstyv i sykehushverdagen. Mye tid går bort i å lete etter materiell, utstyr, rullestoler og apparater. I varebransjen har man lenge benyttet seg av strekkoder og RFID-teknologi for å holde oversikt over alle varer i butikken, og ikke minst i logistikken mellom sentrale varelager og butikk.
Vi inviterte det regionale prosjektet «Entydig strekkode», som ga oss innsikt i hva tanken bak anskaffelsen av denne løsningen var.
Sykehus i Helse Sør-Øst og Vestre Viken kom for å drøfte sine håp for fremtiden, og hvordan de har tenkt rundt realisering av gevinstene. Rema 1000, som har lang erfaring med denne teknologien, var også på plass for å gi oss noen tips og vink med på veien.
Gjennom prosjektet entydig strekkode i Helse Sør-Øst er denne teknologien nå tilrettelagt for sykehus. I løpet av 2023 vil flere av sykehusene i HSØ innføre teknologi for sporing og lokalisering av utstyr. Vali har vært sterkt involvert i dette prosjektet og nå jobber to av våre konsulenter, Ida Iren Eriksen og Peder Lunde (bildet), målrettet med å pilotere teknologien ved Oslo Universitetssykehus.
Fra Helsesektoren har Kjetil erfaring fra det regionale EPJ-prosjektet ved Oslo Universitetssykehus (OUS), hvor han hadde ansvar for arbeidet med å bredde den elektroniske meldingsutvekslingen mellom OUS og kommunenes pleie- og omsorgstjeneste. Han har også vært leder for programkontoret for program digital samhandling i Direktoratet fra e-helse. Videre har han vært prosjektleder for Bompengereformen i Statens vegvesen (SVV), og har hatt prosess- og prosesslederroller for flere endringsinitiativ i Skatteetaten. Kjetil har også over 10 års erfaring som ansatt i utlendingsforvaltning før sitt konsulentliv.
Med sin lange fartstid i statlige virksomheter har Kjetil god kjennskap til saks- og beslutningsprosesser i offentlig forvaltning. Han fungerer godt som bindeledd mellom ulike interessenter i store, krevende og komplekse prosjekter. Han er strukturert i sin tilnærming og har fokus på kundetilfredshet. Hans erfaring vil gi verdifulle bidrag til våre kunders endringsreiser.
Kjetils kompetanse og personlighet gjør han til en ekte Valier. Vi gleder oss til å lære av han og videreutvikle Vali sammen med han.
Velkommen skal du være, Kjetil!
– Hei Espen, du har fått deg en ny jobb i Vali. Hva gjør Vali innen e-helse?
- Vali har gjennom 15 år vokst organisk og har en strategi om jevn vekst og kompetansebygging innenfor e-helse. Dyktige ansatte er den viktigste verdien i selskapet og Vali leverer et bredt spekter av IT-tjenester innenfor rådgiving, prosjektledelse og arkitektur. Selskapet har ansatte med IT- og helsefaglig kompetanse, og har kapasitet til å bidra i alle prosjektets faser. Vi er til stede i de viktige og toneangivende prosjektene innen digitalisering av helsesektoren i Norge, og har blant annet sentrale roller i flere av prosjektene i sykehusene som bygges på Østlandet.
– Hva går din nye rolle ut på?
- Jeg er ansatt som arkitekt og vil gi råd innenfor blant annet informasjonsarkitektur, digitalisering og elektronisk samhandling.
– Du har hatt en lang karriere innen offentlig sektor, blant annet Direktoratet for e-helse og Helsedirektoratet. Tror du det blir annerledes i privat sektor?
-Helsesektoren og samfunnsoppdraget er det samme, noe som var viktig for meg. Det har vært svært spennende å jobbe innen strategiske områder og nasjonale satsinger såpass lenge. Enkelte ting kunne gått raskere i det offentlige, men grundig arbeid og god forankring er ofte bra og nødvendig.
- Nå skal jeg jobbe nærmere helsepersonells behov og ønsker. Jeg ser frem til å jobbe med spennende prosjekter og problemstillinger lokalt og regionalt. Å arbeide fokusert på ett oppdrag om gangen ser jeg også frem til, selv om jeg også liker å ha mange baller i luften samtidig.
– Hva vil være ditt fokus fremover når det gjelder e-helse?
- Jeg er opptatt av alle lag og dimensjoner av digital samhandling, og spesielt semantisk samhandlingsevne og informasjonsarkitektur.
Et godt søkelys på behov og anvendelser vil gjøre det lettere å komme frem til felles informasjonsmodeller, kodeverk og terminologi – og lage tjenester som er enkle å bruke, forvalte og nyskape på. Internasjonale standarder har en naturlig plass i verktøykassen.
– Kommer vi til å se deg og Vali på EHiN?
- Ja, Vali stiller med en flott gjeng! Mine gode kolleger og jeg ser frem til å møte alle de hyggelige folkene i sektoren vår igjen – for både sosialt og faglig påfyll.
Hvordan har en tømrer/sykepleier endt opp som daglig leder i et it-konsulentfirma?
Som eneste jente på yrkesskolen ble jeg nok formet av gutta rundt meg. Jeg ble ikke redd for å skille meg ut. Da jeg etter noen år som sykepleier fikk en telefon fra et IT-selskap og deretter jobbtilbud, så turte jeg å si ja. Fra å løpe rundt på en sengepost til å sitte på eget kontor foran en pc var et ekstremt stort skritt å ta. Men jeg fant plassen min og tok utfordringer på strak arm. I 2008 møtte jeg Jarle Boland, noe som skulle vise seg å bli starten på en ny fase for meg. Han hadde akkurat startet Vali og jeg ble imponert over måten han jobbet på. Jeg var da på kundesiden og Jarle hadde leveranser som gikk min vei. Det tok ikke lang tid før jeg hadde bestemt meg for at min neste jobb skulle bli i Vali. Det tok imidlertid litt lenger tid før jeg var klar til å søke. Jeg begynte i Vali først i 2011.
Det har jeg aldri angret på. Etter mange år som konsulent i spennende og lærerike prosjekt fikk jeg muligheten til å bli daglig leder i 2020. Jeg ønsket å kombinere jobben som daglig leder med å jobbe i prosjekt. Det er i prosjektene jobben gjøres, og verdiskapning skjer. Jeg ønsker å være ute i feltet for å kjenne på utfordringene konsulentene våre står i. I tillegg har jeg nok et ganske høyt indre turtall og liker å ha mye å gjøre.
Hva har du med deg av erfaringer fra tidligere karriere inn i stillingen som daglig leder?
Som prosjektleder jobber man mest med fag. Man har som regel ikke personalansvar. Jeg har egentlig hele min yrkeskarriere valgt bort personalledelse. Ikke fordi det ikke er interessant, men fordi jeg synes det er vanskelig. Men som tidligere sykepleier er jeg vant til stort ansvar. Du kan aldri slurve med jobben din. Og det er kanskje den erfaringen jeg kan peke på som den viktigste jeg har med meg, at jeg alltid forsøker å gjøre mitt beste og at jeg aldri slurver eller tar snarveier.
Hva er det ved jobben din som får deg opp om morgen?
Det er så mange ting. Jeg elsker jobben min. I tillegg hjelper det å være A-menneske😊 Noe av det jeg er stoltest av er alle de dyktige konsulentene jeg har vært med å ansette. Vi har lyktes å sette sammen en gjeng med mange ulike egenskaper og erfaringer. Noe av det jeg synes er aller viktigst er at når du leier en Vali-konsulent, får du selskapets tunge kompetanse med på kjøpet. Å bidra til at konsulenter uten lang erfaring fra helsesektoren får med seg verktøy og råd fra oss med mer erfaring er noe av det mest tilfredsstillende jeg gjør. I Vali er vi ikke større enn at jeg kan se hver enkelt ansatt.
Du har vært i helsesektoren i (nesten) hele din yrkeskarriere, hva er det ved denne sektoren som appellerer til deg?
Å bidra til at leger, sykepleiere og kontoransatte får verktøy som gjør jobben deres litt enklere i en travel hverdag, motiverer meg. Jeg er helt overbevist om at det er teknologi som vil være den viktigste faktoren for å møte fremtidens behov innenfor helsesektoren. Det er et stort behov for teknologi som kan være med på å effektivisere jobben som gjøres for pasienter. Jeg ser også hvor viktig det er at jeg som kjenner helsesektoren fra innsiden, er med for å bidra slik at teknologer bedre kan forstå hva som må til.
Du er en spillende trener hvor du kombinerer jobben som daglig leder med sentrale posisjoner i komplekse prosjekter, hva er din erfaring med å lykkes i denne type dobbeltrolle?
Det er selvsagt en krevende dobbeltrolle å ha. Det er dager der jeg gjerne skulle vært to steder på en gang, minst. Jeg har heldigvis gode støttespillere i ledergruppen i Vali. Heidi – som tar ansvar for det administrative på kontoret i tillegg til salg og markedsføring. Jarle – som gründer har han en finger med i de strategiske planene for Vali. I tillegg til Mensur og Magnus. Vi er et lederteam som kjenner hverandre godt og som støtter hverandre når det er behov for det.
Et viktig aspekt ved å ha denne dobbeltrollen er verdien av å se hvordan konsulentene våre faktisk har det ute i prosjekter. Vi kjenner og omgås mange av de samme folkene. Vi snakker det samme språket. Dette gjør at jeg bedre kjenner hvor skoen trykker.
Har du en ledelsesfilosofi?
Vi har et sett med verdier i Vali som er viktige for oss. Blant annet det å dele kunnskap. En av de viktigste tingene jeg fokuserer på er hvordan hver enkelt konsulent kan videreutvikle seg for å bli en bedre og mer erfaren konsulent. Det handler om å legge til rette for at både den enkelte og grupper av ansatte kan dele kunnskap og lære.
Hvorfor skulle jeg, hvis jeg var en dyktig IT-konsulent, velge Vali som arbeidsgiver – og deg som leder?
I Vali er vi genuint opptatt av at alle skal ha en spennende jobb-hverdag, og både ledergruppen og kolleger er med å lete etter det perfekte oppdraget for deg. Det er en fordel at du ønsker å jobbe mot helsesektoren. Teknologi er det som bringer oss fremover, som gjør at vi kan effektivisere helsesektoren og der har Vali de beste konsulentene. Med meg som leder blir du sett både som det mennesket du er, men også for den jobben du gjør. Du får en leder som blir glad i deg og som hjelper deg å utvikle din kompetanse til å lykkes i de mest spennende prosjektene.
Nå tar vi en velfortjent sommerferie, men jeg gleder meg allerede til å se alle igjen i august. Vi har mye spennende å se frem til - både faglig og sosialt - og ikke minst skal vi i gang med å planlegge en ny treårsstrategi - det er alltid spennende. Men først skal jeg blant annet nyte mitt nye utekjøkken som jeg har designet og bygget selv.
I artikkel kan vi lese at målet blant annet er å kunne se hvor MTU'et er lokalisert i en kart-app. Utstyret får påført små RFID-brikker (radiofrekvensidentifikasjon-sporing). De varierer i størrelse, men den vanligste typen er et klistremerke 9x2 cm stort. I brikkene er det to ting. Det ene er små antenner og det andre er en datamaskin på størrelse med et sandkorn, som har plass til å lagre litt informasjon. I dette sandkornet programmes det inn en unik ID. Den unike ID'en knyttes til et unikt MTU, og slik identifiserer brikken MTU'et som den er festet på.
"Gjennom denne piloten legger vi grunnlag for å samle inn data fra sykehuset på en helt ny måte, uten at noen manuelt må registrere data i et system. Dette kan frigjøre tid for ansatte", skriver forfatterne videre.
Les hele artikkelen her: Vårt smarte sykehus - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no
I Vali er våre konsulenter involvert i mange av de spennende prosjektene som bringer ny teknologi inn i sykehusene. Vi ser nå etter en dyktig og kvalifisert konsulent/rådgiver med kompetanse innen IKT og medisinsk teknologi til å bli en verdifull ressurs i vårt satsingsområde innen helseteknologi. Les mer om stillingen her: Konsulent - Helseteknologi - Vali
Fjorårets deltakere har glemt smerten og tårene, og er igjen klare til å henge, klatre, hoppe,krype, løfte og løpe i og rundt Holmenkollbakken.
Vi heier på dere - og uansett resultat - er dere de tøffeste vi kjenner!
Go Vali - Go Vali - Go Vali
Byggeprosjektet har vært et samarbeid mellom Oslo universitetssykehus, som leier 60% av arealene, og Oslo kommune, som eier og har ansvaret for driften av bygget. Skadelegevakten, som driftes av OUS, og Allmennlegevakten, som driftes av Oslo kommune, flytter først inn i det nye bygget 22. november 2023, og da legges dagens legevakt i Oslo sentrum ned.
Det er bygget 7 operasjonsstuer for elektiv (planlagt) kirurgi, 15 sengeplasser for postoperativ, sengepost, håndterapi, radiologisk drift og sterilsentral.
- Oppstartsdagen, med 19 gjennomførte operasjoner og ca 60 pasienter til poliklinisk behandling i et flunkende nytt bygg, har gått svært bra og med fornøyde ansatte. Det har vært et spennende og hektisk prosjekt, med høy grad av kompleksitet og mange utfordringer underveis, men nå er det godt å endelig være i drift med første trinn av innflyttingen, sier Magnus Gunnarsrud, prosjektleder fra Vali for OUS sine IKT-leveranser til bygget.
Bygget er første lokasjon ved OUS som tar i bruk mobil arbeidsflate. Ansatte har fått opplæring og 78 mobiler er klargjort og delt ut. Mobilplattformen er i dag hovedsakelig tatt i bruk for telefoni, men er tilrettelagt for å ta i bruk nye kliniske systemer, administrative verktøy og logistikkløsninger etter hvert som de blir tilgjengelige på mobil. Det har vært et spennende nybrottsarbeid, sier prosjektlederen for mobil arbeidsflate, Cecilie Edseth fra Vali.
I høst planlegges det å innføre sporing og lokalisering med RFID i sterilsløyfen i bygget, for å sikre effektiv og sporbar logistikk mellom sterilsentralen og operasjonsarealene. Ida Eriksen fra Vali er prosjektleder for dette arbeidet i OUS.
Nå er første milepæl nådd, og siste innspurt mot åpningen av legevakten 22. november er allerede godt i gang.
Velkommen til Meetup i Vali den 4. november
Muligheter og umuligheter ved bruk av AI
Før sommerferien ble det startet en RFID-pilot på Radiumhospitalet, og i løpet av høsten og vinteren vil hele gamle Radiumhospitalet bli dekket med RFID-infrastruktur. OUS er i stor utvikling med seks byggeprosjekter i gjennomføringsfasen, og også de nye byggene kommer med denne teknologien.»
Dette er utdrag fra GS1 Norway sitt intervju med Ida Iren Eriksen, fra Vali, som er prosjektleder for prosjektet datafangst, sporing og lokalisering og Torkel Thune som er avdelingsleder arkitektur & nye OUS. Resten av intervjuet kan leses her: Hendelsesbasert sporing - GS1 Norway
Health2B arrangerte et meetup i Forskningsparken den 31.8. sammen med Vali, OUS og GS1 Norway, rundt samme tema. Presentasjoner kan du laste ned her:
Automatisk identifikasjon og datafangst på sykehus
I tillegg til Legevakten, huser også bygget Ortopedisk avdeling Aker, som i august flyttet inn i bygget. Da ble 7 operasjonsstuer for elektiv (planlagt) kirurgi, 15 sengeplasser for postoperativ, sengepost, poliklinikk for håndterapi, radiologisk drift og sterilsentralen tatt i bruk. Byggeprosjektet har vært et samarbeid mellom Oslo universitetssykehus, som leier 60% av arealene, og Oslo kommune, som drifter Allmennlegevakten, og er eier og har ansvaret for driften av bygget.
«I dag har vi gjennomført andre og siste trinn i ibruktakelsen av bygget», sier Magnus Gunnarsrud, prosjektleder fra Vali for Oslo universitetssykehus sine IKT-leveranser til bygget. «Det har allerede vært klinisk drift i bygget i snart 3 måneder, og oppstarten har gått svært bra. De siste månedene har gått med til ferdigstillelse av leveranser og siste finpuss for Skadelegevakten, og det er godt å nå omsider se bygget i full drift».
Valis konsulenter jobber videre med innføring av ny teknologi og nye tjenester som ytterligere vil forbedre og effektivisere driften i bygget. Gjennom ibruktakelse av mobil arbeidsflate, som første lokasjon i OUS, er infrastrukturen i bygget allerede tilrettelagt for bruk av apper for å forbedre og effektivisere den kliniske og administrative driften. Pågående innføring av sporing og lokalisering ved bruk av RFID-lesere og RFID-merking av transportvogner vil i tillegg medføre økt effektivitet og sporbarhet i logistikkhåndtering av sterilt utstyr mellom sterilsentralen og operasjonsstuene.
Legevakten er først ut av 6 store byggeprosjekt som i dag pågår ved Oslo universitetssykehus. Erfaringene fra prosjektet ved Legevakten har allerede kommet godt til nytte, og tas med videre inn i de neste byggeprosjektene, hvor Nye Radiumhospitalet er neste bygg som skal settes i drift i 2024. Valis konsulenter har også her sentrale roller med prosjektleder og arkitekt ved innføring av Helselogistikk, prosjektleder for mobil arbeidsflate, prosjektleder for sporing og lokalisering, samt testledelse for IKT- og MTU-leveransene til bygget.
Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune
Hans faglige styrke er ytterligere forbedret gjennom en mastergrad i helseinformatikk fra NTNU. Denne mastergraden har utvidet hans faglige horisonter til å omfatte de nyeste innovasjonene innen helseteknologi og datahåndtering.
Gjennom en karriere som har utviklet seg fra praktisk pasientomsorg til avanserte tekniske og strategiske roller, viser Maziar en evne til å tilpasse seg og mestre et bredt spekter av funksjoner. Med erfaring fra å være fagansvarlig til en rådgivende konsulent for avdelingsledelsen i kreftbehandling, har han vist at han kan jobbe med komplekse teknologiske systemer og drive innovasjon i helsevesenet.
Konsulenterfaringen ved Kongsberg Beam Technology har gitt han kompetanse innen utvikling og testing av programvare med en smidig og agil fremgangsmåte. Evnen til å håndtere detaljene samtidig som han ser det større bildet gjør Maziar til en stor ressurs innen tverrfaglig prosjektarbeid og implementering av høyteknologisk utstyr.
Maziar er anerkjent for sine samarbeidsevner og sin løsningsorienterte tilnærming til utfordringer. Han er spesielt dyktig i å organisere logistikk og koordinere opplæringsprogrammer for tverrfaglige team, noe som sikrer suksess i komplekse helseprosjekter. Hans kombinasjon av dyptgående teknisk innsikt og evne til å arbeide sammen med andre, gjør han til en ettertraktet samarbeidspartner for alle som ser etter ekspertise for å navigere i det stadig utviklende landskapet av medisinsk behandling og teknologi.
På fritiden er Maziar lidenskapelig opptatt av fotball og går sjelden glipp av en kamp, med mindre han er i eksotiske strøk på søken etter de perfekte surfebølgene. Som ivrig fjellvandrer er han opptatt av å klatre til nye høyder for å bli en viktig aktør i det utfordrende landskapet av medisinsk teknologi og innovasjon.
Vi har allerede hatt gleden av å bli kjent med Maziars lune humor etter hans deltakelse på både Validag, julelunsj og julebordtur til Reykjavik. Vi ser nå entusiastisk frem til å bli bedre kjent med Maziar og til å lære mer av hans ekspertise og bidrag i den spennende verdenen av medisinsk teknologi.
Velkommen til Vali-familien, Maziar.
Ikke helt uventet skulle det vise seg at den store snakkisen under konferansen på Dubai World Trade Center var kunstig intelligens.
KI regnes som det store nye i markedet, og de potensielle gevinstene vil trolig medføre at teknologien styrker sin posisjon i de kommende årene. Dette er et område i stor vekst hvor flere aktører allerede har kommet et godt stykke på vei med implementering av KI i medisinsk teknologiske løsninger.
Både leverandørene og kundene i helsesektoren har store planer for hva denne teknologien kan bety for MTU-landskapet i fremtiden. Og der KI virkelig sto fram var bl.a. i bildediagnostikken. Her brukes det KI-plattformer til å assistere brukerne til å markere bilder eller se etter abnormaliteter i eksempelvis MR- og CT-bilder, som videre også kan hjelpe med å stille mulige diagnoser. KI kunne også assistere på repetitive/identiske oppgaver som gjøres fra bilde til bilde, samt å automatisk kunne generere rapporter per pasient.
Til tross for mange interessante løsninger og gode ideer er det klart at det også innen medisinsk teknologi dessverre er flere som kun har adoptert KI som det siste i en rekke av populære buzzwords. Veien fra algoritmer og maskinlæring til LLM og KI har preget teknologimarkedet de senere årene, så det er viktigere enn noen gang å kunne gjenkjenne de gode løsningene blant all markedsføringen.
Flere av løsningene som ble presentert under paraplyen KI så ut til å være relativt enkle chatroboter med tilgang til LLM som chat-GPT, noe tilsvarende løsninger man finner på de fleste kommersielle nettsider i dag. Vi er ikke i tvil om at det er gevinster å hente fra ibruktagelsen av slike automatiserte tjenester hvor pasienter og pårørende kan henvende seg for informasjon, men det var tydelig at mange av disse fortsatt var umodne løsninger.
Verdien av prosjekter hvor KI tilpasses i samhandling med klinikere, pasienter og teknologer blir sentrale for å sikre gode løsninger for både helsesektoren og brukerne.
"Dette var kun et lite utdrag av hva som ble vist oss på Arab Health, og vi ser fortsatt at MTU og helseteknologi fortsetter å modnes,"
sier Sondre Rosenborg og Jonas S. Bråthen som begge tar med seg nyvunnet kunnskap fra Dubai tilbake til sine spennende prosjekt i Sykehusbygg.
"Det er utrolig spennende å kunne være en del av en bransje som ikke ser ut til å sette bremsene på med det første, men der innovasjonen er i høygir."
Ses vi neste år?
#ArabHealth2024
Motivert av regjeringens visjon for én digitalisert offentlig sektor, følger ETI opp digitaliseringsstrategien. Prosjektet er støttet av ressurser fra blant annet Norsk Helsenett, Digitaliseringsdirektoratet, Nav og Utdanningsdirektoratet og utvikler en informasjonsassistent som samler inn og presenterer informasjon om offentlige tjenester, veiledning og assistanse fra ulike offentlige kilder på ett samlet sted.
Fokus på innovasjon
ETI gjør en ambisiøs innsats for å utforske og implementere løsninger som gir barn og unge med komplekse behov, samt deres foresatte en personlig tilpasset opplevelse.
Det jobbes med flere parallelle prosesser for å sikre at den endelige løsningen er optimal. I tempo med utviklingen i IT-verden der nye og aktuelle teknologier kommer raskere enn noen gang før, tar ETI en eksperimentell tilnærming, der de ulike teknologiene utforskes fortløpende. Slik lærer prosjektet kontinuerlig, og danner kunnskap til å ta de rette beslutningene for løsningen.
Prosjektet, har i samarbeid med Start-Off, utforsket potensialet i kunstig intelligens, og sammen med Append consulting har de valgt en AI-løsning basert på RAG-teknologi. Denne skal sørge for at informasjonen er fra offentlige pålitelige kilder, og ikke oppdiktet eller feil.
Løsningen er forankret i behovsanalyser, ved innsamling av brukerinnsikt fra både helsepersonell, barnekoordinatorer og innbyggere som står i situasjonen. Denne tilnærmingen reflekterer engasjementet for å levere det beste for brukerne og forpliktelsen til kontinuerlig forbedring.
Prosjektet består av dedikerte individer fra flere sektorer, som alle ønsker å bidra til å gjøre en forskjell. Fra Vali har vi en informasjonsarkitekt som har vært med siden prosjektet gikk over i utførelsesfasen for snart et år siden. Bildet er fra en workshop med NHN, Append og Vali i Valis lokaler. Sammen utgjør de en kraft som kan skape en bedre arena for innovasjon og håndtere komplekse tverrsektorielle utfordringer.
Enklere Tilgang til Informasjon (ETI) er ikke bare et prosjekt; det er en modernisering av tilgjengelighet og organisering av informasjon for familier som møter utfordringer knyttet til alvorlig sykdom hos barn. Med forpliktelse til å skape en effektiv opplevelse, en eksperimentell tilnærming og mangfoldig deltakelse, representerer ETI håpet om en enklere vei for berørte familier. La oss sammen støtte dette initiativet og skape en positiv endring for dem som trenger det mest.
Samsung Medical Center (SMC) ble grunnlagt i 1994 med en visjon om å revolusjonere helsetjenester. Under besøket kunne SMC stolt annonsere at de har oppnådd høyeste akkrediteringsnivå på HIMSS Adoption Model for Analytics Mauturity (AMAM). Fra før av hadde de høyeste akkreditering innen Digital Imaging, elektronisk journal og infrastruktur. (Maturity Models HIMSS)
Sykehuset, med over 8000 ansatte, leverer avansert medisinsk tjenester, inkludert protonterapi, gammaknivkirurgi, robotkirurgi, tomoterapi, høyintensitetsfokusert ultralyd, automatisert patologisystem og logistikkautomatiseringssystem.
Roboter som frakter utstyr til og fra sterilsentral.
Analyseinfrastrukturen på sykehuset er tilrettelagt gjennom en hybrid sky. Denne inkluderer et dataforskningsregister, en felles datamodell og et klinisk datavarehus for å møte informasjonsbehovet til sykehusets forskere og dataanalytikere.
Nettverket kombinerer kablet og trådløs teknologi for å muliggjøre sikker integrering av medisinsk overvåking, automatiserte roboter/kjøretøy og et komplett utvalg av verktøy og tjenester for fasilitetene og administrasjonen.
På SMC benytter både ansatte og pasienter mobile flater i stor grad. Journalsystemet er basert på Samsung SDS-plattformen som gir ende-til-ende datasikkerhet for både pasienter og klinikere som får tilgang til tjenester via en mobil pasient app og en pakke med mobile løsninger for helsepersonell. Sykehuset kunne vise frem løsninger hvor pasienten egenmonitorerer og gjør en større del av oppgavene selv. Prosessen for å legge inn pasienter gjøres nå med mobil og tar ca. 5 minutter per pasient, sammenlignet med gjennomsnittstiden på 20-30 min tidligere.
"En representant fra sykehuset sa at det å gå mobilt gir dem mer fornøyde pasienter ettersom pasienter får mer informasjon og oversikt, teknologien har redusert vente- og prosedyretid, og sykehuset kan levere medisinske tjenester raskere. De ønsker å tilby flere tjenester via mobil for å gi pasientene mer praktiske løsninger og dermed få en bedre sykehusopplevelse."
Dette sier Cecilie om besøket
Vi fikk møte noen av robotene og besøke sentralen hvor bygget, vareflyt og logistikk ble overvåket. Overvåkningssentralen har imponerende god oversikt over hvert rom og etasje i bygget. Det brukes sensorteknologi for å overvåke blant annet temperatur og luftfuktighet. Robotene er selvstendige og håndterer vareflyt og logistikk uten innblanding fra ansatte. Det er utstrakt bruk av it og sporingsteknologi.
Vi var også på besøk hos Samsung Electronics Mobile R&D Center, Samsung Innovation Museum og Excecutive Briefing Center hvor vi fikk se og høre om de nyeste teknologiene som Samsung jobber med. Her fikk vi en introduksjon til mobilteknologi i både fortid, nåtid og fremtid.
Spesielt relevant for meg var måten de løser MDM (mobile device management) og mulighetsrommet som ligger i dette fremover. Gjort riktig vil denne type løsninger gjøre vår egen mobile plattform sikrere, skalerbar, mer bærekraftig og legger til rette for samling og analyse av data.
Høydepunktet var likevel vårt møte med en svært engasjert barnekreftlege. Hun har vært med å utvikle et spill innen «Pain Education and Management» for barn, hvor sosiale roboter gir psykologisk støtte og hjelper barn med å forstå sin sykdom. De sosiale robotene kan svare på spørsmål fra barn og forklare prosedyrer og alvorlig sykdom på en pedagogisk måte.